I Karjeras izglītības programmas mērķi un uzdevumi
1.Karjeras izglītības mērķis ir organizēt izglītības saturu un izglītības ieguves procesu atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumu Nr. 468 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu” prasībām, integrējot specifiskus mērķus:
- nodrošināt izglītojamo ar zināšanām un prasmēm, kas nepieciešamas personiskai izaugsmei un attīstībai, pilsoniskai līdzdalībai, nodarbinātībai, sociālajai integrācijai un izglītības turpināšanai;
- izkopt izglītojamā prasmi patstāvīgi mācīties un pilnveidoties, motivēt mūžizglītībai un apzinātai karjeras izvēlei.
- 2. Karjeras izglītības uzdevumi:
2.1. Nodrošināt katram izglītojamajam pašnovērtēšanas metožu apguves iespējas,
2.2. Palīdzēt pielietot zināšanas par sevi, lai izprastu savas spējas, stiprās puses, intereses, prasmes un talantus, pieņemtu lēmumus, nospraustu mērķus...
2.3. Veidot katrā izglītojamajā interesi par karjeru, iepazīstinot ar darba pasaules un ar to saistīto izglītību daudzveidību,
2.4. Nodrošināt katram izglītojamajam iespēju apgūt mācīšanās prasmes, informācijas tehnoloģiju un citu informācijas avotu izmantošanas pamatiemaņas,
2.5. Palīdzināt katram izglītojamajam pieņemt apzinātu lēmumu par turpmāko izglītību un ar to saistīto iespējamo karjeru,
2.6. Nodrošināt iespēju gūt darbības pieredzi,
2.7. Izkopt sadarbības, saskarsmes, prezentācijas prasmes, cieņu pret daudzveidību,
2.8. Veidot izglītojamajos izpratni par karjeras saistību ar sasniegumiem izglītībā un mūžizglītību.
II Karjeras izglītības saturs
- 3. Karjeras izglītības programmas apguves organizācijas pamatnosacījums ir karjeras izglītību īstenot tā, lai izglītojamais iegūtu gan zināšanas konkrētā izglītības jomā (pašizpēte, karjeras izpēte, karjeras plānošana un vadība) un formā (mācību priekšmetu stunda, klases stunda, konsultācijas, ārpusstundu pasākumi), gan universālas, vispārējas prasmes saistītas ar darbības pieredzi, kas palīdzētu rīkoties gan iepriekš zināmās, gan jaunās dzīves situācijās.
- 4. Katra karjeras izglītības joma – pašizpēte, karjeras izpēte un karjeras vadība – ietver vairāku mācību priekšmetu un audzināšanas darba saturu, tā pilnveides virzienu integrācijas aspektā.
- 5. Karjeras izglītībā sasniedzamo spēju un prasmju attīstību atspoguļo galvenie izglītošanās aspekti (Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu):
5.1. Pašizpausmes un radošais aspekts: radošās darbības pieredze; pastāvīga iespēja meklēt un atrast risinājumu praktiskām problēmām, atklāt kopsakarības;
5.2. Analītiski kritiskais aspekts: intelektuālās darbības pieredze – pastāvīga, loģiska, motivēta, kritiska un produktīva domāšana; prasme pamatot savu viedokli pagātnes, tagadnes un nākotnes saiknes kontekstā;
5.3. Morālais un estētiskais aspekts: izpratne par morāles jēdzieniem cilvēku savstarpējā saskarsmē, par cilvēka tiesībām uz vienlīdzību;
5.4. Sadarbības aspekts: prasme sadarboties, strādāt komandā, uzklausīt un respektēt dažādus viedokļus, pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par to īstenošanu, atbildīgi rīkoties konfliktsituācijās, rūpēties par savu un līdzcilvēku drošību un meklēt palīdzību atbilstošās institūcijās un dienestos;
5.5. Saziņas aspekts: praktiska pieredze valodas lietošanā; prasme sazināties vairākās valodās, prasme publiski uzstāties, izteikt un pamatot savu viedokli, prezentācijas prasmes;
5.6. Mācīšanās un praktiskās darbības aspekts: prasme patstāvīgi plānot, organizēt un īstenot mācīšanos; dažādu zināšanu un prasmju lietošana praktiskā darbībā; prasme mācību procesā izmantot dažādu veidu informāciju, konsultēties, atrast palīdzību; prasme izmantot modernās tehnoloģijas;
5.7. Matemātiskais aspekts: matemātikas izmantošana praktiskajā dzīvē (budžeta plānošana, izglītības izmaksu aprēķināšana, salīdzināšana u.c.
- 6. Katrs aspekts tiek īstenots visās KI jomās, taču ne vienādā mērā.
- 7. Pamatjoma „Pašizpēte” ietver sekojošas saturiskas tēmas:
7.1. Mana identitāte, paštēls.
7.2. Manas intereses, hobiji, spējas, brīvais laiks.
7.3. Pozitīvais piemērs, autoritāte, ideāls.
7.4. Sevis iepazīšanas un izpētes veidi, to sasaiste ar iecerēto profesiju, pašnovērtējums.
7.5. Vērtīborientācija.
7.6. Prasme sadarboties, risināt konfliktus.
7.7. Mana veselība un nākotnes nodomi.
7.8. Mācīšanās prasmes, mācību sasniegumi, to saistība ar nākotnes nodomu īstenošanu.
7.9. Pašaudzināšana.
- 8. Pamatjoma „Karjeras izpēte” ietver sekojošas saturiskas tēmas:
8.1. Darba nozīme cilvēka dzīvē.
8.2. Populāras un sabiedrībā augstu vērtētas profesijas, profesiju daudzveidība, to tipi.
8.3. Manu vecāku darba dzīve.
8.4. Informācijas avoti darba un izglītības pasaules pētīšanā.
8.5. Profesionālā kvalifikācija un tās ieguve.
8.6. Darba tirgus un nodarbinātība.
8.7. Sociālā vide un nodarbinātība.
8.8. Izglītības veidi un līmeņi, dažādas mācību iestādes.
8.9. Darba likumdošana, darba drošība.
8.10. Pašnodarbinātība.
- 9. Pamatjoma „Karjeras plānošana un vadība” ietver sekojošas saturiskas tēmas:
9.1. Vienkāršu lēmumu pieņemšanas paņēmieni.
9.2. Kas man palīdzēs pieņemt lēmumu par karjeru?
9.3. Dažādu karjeru pozitīvie un negatīvie aspekti.
9.4. Kad viss nenorit tā, kā plānots.
9.5. Mani nākotnes mērķi un to sasniegšanas plāns (īstermiņa un ilgtermiņa plānošana).
9.6. Pārmaiņas manā dzīvē.
9.7. Komandas darba pieredze.
9.8. Darba izmēģināšana.
9.9. Sevis prezentēšana.
III Karjeras izglītības īstenošana
- 10. Karjeras izglītība tiek īstenota, izmantojot dažādas darba formas – mācību priekšmetu stundas, klases audzinātāja stundas, grupu un individuālās konsultācijas, ārpusstundu pasākumus (projektu nedēļas, tikšanās ar absolventiem, darba vietu pārstāvjiem, izglītības iestāžu pārstāvjiem, mācību ekskursijas, vecāku sapulces).
- 11. Karjeras izglītības īstenošanā var tikt iesaistīti atbalsta centru un institūciju – Profesionālās Karjeras Izvēles Valsts aģentūras, Profesionālās Karjeras Izvēles Valsts aģentūras konsultāciju kabineta, Jaunatnes veselības centra, Nodarbinātības Valsts aģentūras speciālisti.
- 12. Karjeras izglītības īstenošanas plāns
12.1. Sākumskolas klašu mācību priekšmetu stundās integrētās tēmas:
Mācību priekšmets |
Tēmas |
Matemātika |
Sadzīves teksta uzdevumu risināšana Ģeometriski uzdevumi Naudas pasaule Lomu spēles: klients – bankas darbinieks, pircējs – pārdevējs |
Latviešu valoda |
Darba tikums folklorā Pasaku inscenēšana Čaklums, atalgojums par paveikto darbu Rūpes par citiem |
Dabaszinības |
Mājdzīvnieki – rūpes par tiem Cilvēks un veselīgs dzīvesveids Mežs, rūpes par to un tur dzīvojošajiem Augi. Zinātnieki – botāniķi Zvaigžņotā debess – astronomi Plāns, mērogs, |
Svešvaloda |
Manas ikdienas aktivitāte Mana ģimene Mana māja Latvijas sportisti Ēšana ārpus mājas /oficianta darbs/ |
Vizuālā māksla |
Latvijā pazīstamākie mākslinieki, keramiķi, arhitekti, tēlnieki, tekstilmākslinieki Interjers Veselīgs uzturs Gleznu reprodukciju apskate |
Sociālās zinības, ētika |
Ražošanas resursi un komercdarbības formas Darba nozīme cilvēka labklājības veidošanā Pienākumi Darba tikums |
12.2. Pamatskolas klašu mācību priekšmetu stundās integrētās tēmas:
5. klase “Pašizpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Manas intereses, hobiji, spējas - diagrammās |
Literatūra |
Prasme sadarboties pārī un grupā Pozitīvo un negatīvo piemēru analīze daiļdarbos – sevis izpētes veicinātāja Prasme raksturot sevi un citus apraksta tipa domrakstos |
Angļu valoda |
Ārpus mājas (brīvais laiks, nodarbošanās) Pienākumi Tīņi Lielbritānijā |
Dabaszinības |
Veselīgs dzīvesveids Temperamenta noteikšana Cilvēka maņas un darbs |
Sociālās zinības |
Mana vizītkarte Es kopā ar citiem Mana atbildība Mana veselība Manas vajadzības un vēlmes |
Mājturība un tehnoloģijas |
Manas intereses par pavāra profesiju Mans brīvais laiks saistībā ar rokdarbiem Mācību sasniegumi mājturībā |
Vizuālā māksla |
Izpratne par krāsu mācību, krāsu salikumiem, krāsu redze Vizuālo vērtību saskatīšana, salīdzināšana, novērtēšana |
Informātika |
Internets – informācijas avots Datorprasmju izpēte |
6. klase“Pašizpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Manas intereses, hobiji, spējas – diagrammās Pozitīvs piemērs, autoritāte – maksimāls sniegums mācību procesā |
Literatūra |
Prasme sadarboties pārī un grupā Pozitīvo un negatīvo piemēru analīze daiļdarbos – sevis izpētes veicinātāja Sevis atklāsme, analizējot un veidojot īsus stāstījumus par dažādām situācijām |
Angļu valoda |
Apģērba kultūra, mans imidžs Manas rakstura īpašības Vai es varētu būt brīvprātīgais strādnieks? (izpēte) Vai man ir veselīgs dzīvesveids? Mana brīvā laika aktivitātes |
Dabaszinības |
Es un vide. Rūpes par apkārtējo vidi Klimata izmaiņas un veselība |
Sociālās zinības |
Saskarsmes veidošana Es un veselība Manas spējas un intereses |
Mājturība un tehnoloģijas |
Mani hobiji – tamborēšana un adīšana Mana veselība un nākotnes nodomi |
Vizuālā māksla |
Vizuālās vērtības dabas un kultūrvides procesos |
Informātika |
Savu datorprasmju novērtēšana |
Vēsture |
Cilvēka attīstība |
Krievu valoda |
Mans paštēls Mans brīvais laiks Pašaudzināšana |
7. klase “Pašizpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Manas mācīšanās prasmes un mācību sasniegumi |
Literatūra |
Prasme sadarboties pārī un grupā Pozitīvo un negatīvo piemēru analīze daiļdarbos – sevis izpētes veicinātāja Sevis atklāsme pārsprieduma domrakstos |
Angļu valoda |
Dzīvesveidi (sava dzīvesveida izvērtējums) Pienākumi Veselīga, neveselīga pārtika Nauda, tās nozīme Mana dzīvesvieta Tradīcijas manā ģimenē |
Sociālās zinības |
Mana identitāte Kā kļūt labākam Sevis pilnveide |
Dizains un tehnoloģijas |
Pilnvērtīgs uzturs – veselības ķīla Manas intereses par interjera dizainu |
Vizuālā māksla |
Es telpā, vidē |
Datorika |
Savu datorprasmju novērtēšana |
Latvijas un pasaules vēsture |
Izglītība viduslaikos, tās nozīme cilvēka dzīvē |
Krievu valoda |
Vērtīborientācija Manas intereses, brīvais laiks Mans paštēls |
8. klase “Pašizpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Statiskas elementu pielietošana pašizpētē |
Literatūra |
Prasme sadarboties pārī un grupā Pozitīvo un negatīvo piemēru analīze daiļdarbos – sevis izpētes veicinātāja Savu interešu un vaļasprieka atklāsme mācību stundās un domrakstos |
Angļu valoda |
Veselība ir bagātība (dzīvesveids, pārtika, aktivitātes) Labas manieres Mana mūzikas gaume |
Sociālās zinības |
Es un grupa Vērtības |
Mājturība un tehnoloģijas |
Sevis iepazīšanas saistība ar izvēlēto profesiju – viesnīcu servisa darbinieks Vērtīborientācija |
Vizuālā māksla |
Manas vizuālās vērtības Emocijas – mākslas darba mērķtiecīgs rezultāts |
Vēsture |
Reformācija. Ticības ietekme uz cilvēka dzīvi. |
Krievu valoda |
Mana identitāte, paštēls Pozitīvs piemērs, autoritāte Vērtību orientācija |
Fizika |
Skolēnu interese par optiku Interese par siltumenerģētiķa profesiju Interese par mūziķa, skaņu operatora profesiju |
9. klase “Pašizpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Manas mācīšanās prasmes un mācību sasniegumi |
Literatūra |
Prasme sadarboties pārī un grupā Pozitīvo un negatīvo piemēru analīze daiļdarbos – sevis izpētes veicinātāja Prasme izteikt savu viedokli, pamatojot to ar faktiem un piemēriem no savas pieredzes |
Angļu valoda |
Veselīgs dzīvesveids Brīvais laiks Filmas un grāmatas /mani hobiji/ Apskates un izklaides vietas manā novadā, ko ieteiktu tūristiem |
Sociālās zinības |
Pilsoniskā izglītība |
Mājturība un tehnoloģijas |
Mācību sasniegumu saistība ar izvēlēto profesiju Manas intereses par bārmeņa vai oficianta profesijām |
Vizuālā māksla |
Emocionālais viedoklis vizuālajām vērtībām sabiedrības norisēs Attieksme pret modernās mākslas pasaules daudzveidību, līdzatbildība mūsdienu kultūrvides veidošanā un saudzēšanā |
Vēsture |
Sevis kā vēstures procesa dalībnieka apzināšanās |
Krievu valoda |
Karjera sākas ar izglītību. Mācīšanās prasmes Pašaudzināšana Mana veselība un nākotnes nodomi |
Fizika |
Skolēnu interese par mehāniķa un autoatslēdznieka profesijām Interese par elektriķa profesiju |
5. klase “Karjeras izpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
% un daļu uzdevumi saturiski atklāj tēmu darba tirgus un nodarbinātība |
Literatūra |
Darba nozīme ģimenē (T. Jānsone “Tētis un jūra” Draba tikuma ieaudzināšana ģimenē (Valdis “Staburaga bērni”) |
Angļu valoda |
Profesijas Adama un Paulas ģimenēs Nelaimes gadījumi (policistu, ugunsdzēsēju, ātrās palīdzības šoferu utt. darbs) |
Dabaszinības |
Projekts “Dabaszinātņu nozares un ar tām saistītās profesijas” Visuma izpēte - astronomi |
Sociālās zinības |
Mēs un dzīvnieki Vide, kurā dzīvoju Garīgais mantojums Es esmu mantinieks |
Mājturība un tehnoloģijas |
Mācību iestādes, kur var apgūt pavāra arodu Darba izmēģināšana, gatavojot ēdienus pēc receptēm |
Vizuālā māksla |
Attieksme pret kultūrvidi Radošās darbības idejas pamatojums |
Informātika |
Datora izmantošanas iespējas ikdienā Informācijas avots – internets Darba drošība darbā ar datoru |
6. klase “Karjeras izpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
% un daļu uzdevumi saturiski atklāj tēmu darba tirgus un nodarbinātība Mērogs, karte - kartogrāfi |
Literatūra |
Darba svētības godāšana latviešu tradīcijās (folklora) Darba tikums un netikums (A. Upīts “Sūnu ciema zēni”) Humors – cilvēku netikumu atspoguļotājs (humoristiskā dzeja) |
Angļu valoda |
Būt slavenam! (aktieri, mūziķi, modeļi, sportisti) Brīvprātīgie strādnieki Datori un zinātne Cilvēka rakstura īpašības |
Dabaszinības |
Projekts “Ko pēta dabaszinātņu nozares?” Ekosistēmas – ekologi. Atrašanās vietas noteikšana uz Zemes - ģeologi |
Sociālās zinības |
Drošība internetā Es un ekonomika /uzņēmējdarbība; ekonomika/ Es un sabiedrība /profesijas; pienākumi; tiesības/ |
Mājturība un tehnoloģijas |
Profesiju daudzveidība saistībā ar mājturības priekšmetu Nodarbinātības problēmas mūsu valstī |
Vizuālā māksla |
Dažādas radošās spējas, brīvi izvēlētas darba tehnikas rezultāts |
Vēsture |
Cilvēka attīstība. Profesija – vēsturnieks, arheologs Mana ģimene un vēsture Cilvēku ikdienas dzīve. Valsts rašanās |
Krievu valoda |
Manu vecāku darba dzīve Profesija, tās ieguve |
Informātika |
Ergonomika Informācijas iegūšana, apstrāde, nosūtīšana |
7. klase “Karjeras izpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Tēmas “vienādojums” un “nevienādība” – profesiju atklāsme |
Literatūra |
Ikviens darbs godājams un paveicams (I. Grebzde “Tikai meitene ...”) Lauku darbi 19. gs. nogalē (J.Jaunsudrabiņš “Baltā grāmata”) |
Angļu valoda |
Angļu dzīvesveids (salīdzināšana ar Latviju) Tiesības un pienākumi Profesijas Kas ir mans elks? |
Sociālās zinības |
Kā man saimniekot (patērētāja tiesības) Ģimenes budžets |
Dizains un tehnoloģijas |
Manu vecāku darba dzīve: pārdevēja, pavāra profesijas Pašnodarbinātība |
Vizuālā māksla |
Mākslas pasaules daudzveidība |
Latvijas un pasaules vēsture |
Cilvēku ikdienas dzīve (šķiras, nodarbošanās, kultūra utt.) Valsts pārvaldes nozīme cilvēka dzīvē |
Krievu valoda |
Sociālā vide Profesionālā kvalifikācija un tās ieguve |
Datorika |
Datorlietošanas juridiskie un ētiskie aspekti E-pasta lietošanas iespējas |
8. klase “Karjeras izpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
“Kvadātvienādojums” – profesiju atklāsme |
Literatūra |
Vērtības cilvēka dzīvē mūža garumā (folklora) Māka sasniegt iecerēto mērķi (H. K. Andersens “Sniega ķēniņiene” |
Angļu valoda |
Izglītības sistēma Latvijā, Anglijā, Amerikā Lielpilsētas, mazpilsētas, lauki (darba iespējas) Mana ģimene (profesijas) Masu mēdiji |
Sociālās zinības |
Es un ekonomika |
Mājturība un tehnoloģijas |
Mācību iestādes, kur var apgūt viesnīcu servisa speciālista profesiju |
Vizuālā māksla |
Latviskā kultūrvide |
Vēsture |
Cilvēku ikdienas dzīve Zinātnes sasniegumi |
Krievu valoda |
Darba nozīme cilvēka dzīvē |
Fizika |
Mācību iestādes, kur var apgūt ar optometriju saistītās profesijas Siltumenerģētiķis – mūsu valstī nepieciešama profesija |
9. klase “Karjeras izpēte”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Arhitekts, celtnieks – populāras profesijas “Trijstūru līdzība”; “funkcijas” – profesiju atklāsme |
Literatūra |
Darbs un darba tikums cilvēka dzīvē (folklora) Darbs – personības veidotājs (J. Poruks “Kukažiņa”, J. Klīdzējs “Cilvēka bērns” |
Angļu valoda |
Mana nākotne Izglītība un karjera. Izglītības sistēma. Darba tirgus. Mana profesija Masu mēdiji |
Sociālās zinības |
Pilsoniskā izglītība |
Mājturība un tehnoloģijas |
Darba tirgus izzināšana Komandas darba pieredze, veicot uzdevumus mājturības stundās |
Vizuālā māksla |
Eseja “Mana mākslas pasaule” |
Vēsture |
Cilvēku ikdienas dzīve Valsts pārvaldes un pašpārvaldes iespējas Zinātnes un kultūras sasniegumi Ekonomiskā krīze, kari, to ietekme uz ekonomiku Diplomātu darbs |
Krievu valoda |
Darba nozīme cilvēka dzīvē Populāras profesijas, to daudzveidība Darba tirgus un nodarbinātība |
Fizika |
Mācību iestādes, kur apgūst autoatslēdznieka, elektriķa profesijas |
5. klase “Karjeras vadība un plānošana”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Statistikas elementi – vidējais aritmētiskais Pētnieciskais darbs grupās |
Literatūra |
Zīmējumi Prasme pieņemt lēmumus Darbs grupās un pāros. Sava viedokļa izteikšana. Grupas domas izvirzīšana un aizstāvēšana. |
Angļu valoda |
Lietišķs apģērbs |
Sociālās zinības |
Mans laiks Lēmumu pieņemšana kritiskās situācijās |
Dabaszinības |
Augi, to loma dabā – botāniķi, augu izpēte Kontinenti – karbs ar karti, ceļojumu plānošana |
Mājturība un tehnoloģijas |
Vecāku palīdzība lēmumu pieņemšanā par karjeru Manu mērķu sasniegšanas ilgtermiņa plānošana |
Vizuālā māksla |
Šķīvju un citu trauku apgleznošana Trauku modelēšana |
Informātika |
Pozitīvie un negatīvie aspekti darbā pie datoriem |
6. klase “Karjeras vadība un plānošana”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Pētnieciskais darbs grupās Diagrammas – datu apstrāde |
Literatūra |
Prasme pieņemt lēmumus Darbs grupās un pāros. Sava viedokļa izteikšana. Grupas domas izvirzīšana un aizstāvēšana. |
Angļu valoda |
Priekšrocības un trūkumi esot slavenībai |
Dabaszinības |
Klimats un laikapstākļi – laikapstākļu vērošana Reljefs, tā attēlošana kartē – kartogrāfi. Ģeogrāfisko koordinātu noteikšana. Šķīdumu pagatavošana – ķīmiķis. |
Sociālās zinības |
Es un sabiedrība Es un ekonomika |
Mājturība un tehnoloģijas |
Dažādu, ar mājturību saistītu profesiju, pozitīvie aspekti Komandas darbs – pamākumu ķīla |
Vēsture |
Cilvēka attīstība Personību loma vēsturē |
Vizuālā māksla |
Dizaina pamati Apģērba modelēšana Burtu dizains CD noformējums |
Krievu valoda |
Kas man palīdz pieņemt lēmumu “Mana ģimene” Darba izmēģināšana “Vasarā, vasarnīcā” |
Informātika |
Informācijas iegūšana un izmantošana |
7. klase “Karjeras vadība un plānošana”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Pētnieciskais darbs grupās Vienādojumi un nevienādība praktiskās dzīves situācijās |
Literatūra |
Zīmējumi un kolāžas literārajiem darbiem Darbs grupās un pāros. Sava viedokļa izteikšana. Grupas domas izvirzīšana un aizstāvēšana. |
Angļu valoda |
Vai izvēlēties profesiju, kas patīk vai profesiju ar labu atalgujumu? CV |
Sociālās zinības |
Skola un es Pareiza lēmuma pieņemšana |
Dizains un tehnoloģijas |
Mani vecāki – palīgi lēmuma pieņemšanā Darba izmēģināšanas iespējās praktisko darbu stundās mājturībā, apgūstot tēmu “Uzturs” |
Latvijas un pasaules vēsture |
Personību loma vēsturē Prasme izmantot informācijas avotus, grupēt un salīdzināt informāciju Pārmaiņu cēloņi un sekas |
Krievu valoda |
Vienkāršu lēmumu pieņemšana Kad viss nenotiek tā, kā plānots Kas palīdzēs pieņemt lēmumus |
Vizuālā māksla |
Plakāts Tēlniecība Mākslas darbu kolekcijas |
Datorika |
E-pasta izmantošana |
8. klase “Karjeras vadība un plānošana”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Pētnieciskais darbs grupās |
Literatūra |
Ceļš uz mērķa sasniegšanu (zīmējumi, kolāžas) Prasme secināt un pieņemt lēmumus Darbs grupās un pāros. Sava viedokļa izteikšana, aizstāvēšana. Grupas domas izvirzīšana un aizstāvēšana. |
Angļu valoda |
Priekšrocības un trūkumi dzīvojot pilsētā un laukos CV Formāla vēstule |
Sociālās zinības |
Izvēles brīvība Veselības risku izvērtēšana Es un ekonomika |
Mājturība un tehnoloģijas |
Mans plāns, lai sasniegtu izvēlēto mērķi savas profesijas apguvē |
Krievu valoda |
Kad viss nenotiek kā dzīvē Darba izmēģināšana |
Fizika |
Mani nākotnes mērķi, to sasniegšanas plāns Kāpēc jāmācās fizika? |
Vēsture |
Personību loma vēsturē Prasme saskatīt pārmaiņas sabiedrības attīstībā, viedokļu daudzveidība Sava viedokļa argumentēšana Laikmeta prasību izpratne Dzīvesveida īpatnības pilsētā un laukos |
Vizuālā māksla |
Ex libris Popārts Lietu dizains Vizītkarte |
9. klase “Karjeras vadība un plānošana”
Mācību priekšmets |
Tēma |
Matemātika |
Pētnieciskais darbs grupās |
Literatūra |
Prasme secināt un pieņemt lēmumus Darbs grupās un pāros. Sava viedokļa izteikšana, aizstāvēšana. Grupas domas izvirzīšana un aizstāvēšana. |
Angļu valoda |
Mana izvēlētā profesija (plusi un mīnusi) Manas nākotnes mērķi Pieteikuma vēstule |
Sociālās zinības |
Ekonomiskā un pilsoniskā izglītība |
Mājturība un tehnoloģijas |
Skolotāju un vecāku palīdzība virzībā uz plānoto karjeru Darba izmēģināšana, piedaloties sabiedriskajos darbos pašvaldībā vai piesakoties VND |
Krievu valoda |
Pārmaiņas manā dzīvē Dažādu karjeru pozitīvie un negatīvie aspekti |
Fizika |
Dažādu karjeru pozitīvie un negatīvie aspekti Mani vecāki – aroda meistari autotransportā un elektroenerģijas jomās |
Vēsture |
Personību loma vēsturē Iespējas, Latvijai iestājoties ES Prasme argumentēti paust savu viedokli |
Vizuālā māksla |
Mākslas galerijas Dizaina studijas Interjera dizains Vides dizains Recenzijas |
12.3. Klases audzinātāja stundās integrētās tēmas:
Klase |
Tēmas |
1.- 4. klase |
Sevis izzināšana (manas intereses, hobiji, brīvais laiks) Nākotnes sapņi (zīmē, raksta, secina, kas nepieciešamas, lai mērķis sasniegtu) Profesijas pagātne, tagadnē, nākotnē Pienākumu sadale |
Klase |
Pašizpēte |
Karjeras izpēte |
Karjeras vadība un plānošana |
||||||
5. klase |
Manas intereses Raksturs un pašvērtējums (izpēte) |
Profesijas tagadnē, pagātnē un nākotnē |
Mans darbs – mācīties Veselīga dzīvesveida nozīme veselības saglabāšanā |
||||||
6. klase |
Manas intereses Vai vecāki ir piemērs? Rūpes par veselību Uzvedības kultūra |
Manu vecāku izglītības ceļš un profesija Profesiju dienas (pieprasītākās profesijas, populārākās profesijas) Profesijas tagadnē, nākotnē un pagātnē |
|
||||||
7. klase |
Manas intereses un spējas Vērtīborientācija Mana veselība un nākotnes nodomi Mācību sasniegumu saistība ar nākotnes nodomu īstenošanu |
Izglītības veidi, dažādas mācību iestādes Manu vecāku profesijas Valstī nepieciešamās profesijas Darba drošība |
Mani nākotnes nodomi Vecāku un skolas palīdzība lēmumu pieņemšanā Komandas darba pieredze, veicot dažādus darbus |
||||||
8. klase |
Dzīves vērtības Lietišķie raksti |
Apģērba kultūra, tās nozīme Ievērojami mākslinieki Latvijā “Zaļo kustība” Latvijā, pasaulē Dzīves vērtības. Nauda. Bagātība Manu vecāku profesija (modelēšana, šuvēja, aktieris, ugunsdzēsējs, pavārs) Izglītība dažādās mācību iestādēs |
Policijas dienas Ievērojami cilvēki pašreizējā politiskajā situācijā Lēmumu pieņemšana |
||||||
9. klase |
Anketa “Mans pašvērtējums”, “Mani nākotnes mērķi” Anketa “Manas vērtības un klases vērtības” Nodarbība “Iepazīsti sevi!” |
Saruna “Darba nozīme cilvēka dzīvē” “Izglītības veidi un līmeņi, dažādas mācību iestādes” |
Karjeras izvēles centrs. Pieprasītākās profesijas Gulbenes rajonā Tikšanās ar skolas absolventiem – dažādu mācību iestāžu audzēkņiem Ekskursijas uz tehnikumiem, arodskolām Atvērto durvju dienu apmeklēšana |
||||||
12.4. Klases audzinātājs vecāku sapulcēs iekļauj jebkuru no karjeras izglītības tēmām (7., 8., 9. punkts programmā) pēc saviem ieskatiem
IV Mācību metodes karjeras izglītības īstenošana
Metode |
Skaidrojums, paredzamais rezultāts |
Anketēšana, aptauja, tests |
Apgūst prasmi konkrēti atbildēs uz jautājumiem, izteikt savu domu īsi, korekti |
Intervija |
Mācās sadarboties ar klasesbiedriem, komunicēt ar apkārtējiem. Atrod līdzīgo un atšķirīgo ar klasesbiedriem. Aptaujājot vecākus, uzzina viņu pieredzi un salīdzina to ar savējo. Mācās iepazīt citu cilvēku izjūtas. |
Spēles |
Skolē Skolēni iegūst pieredzi, kas viņiem ir kopīgs un kas atšķirīgs. Mācās būt godīgi un patiesi. Apgūst prasmi sadarboties, novērtēt sevi un citus. |
Darbu mape / portfolio |
Vāc materiālus, iegūst informāciju, to apstrādā, sistematizē, strukturē. Aizpilda darba lapas, pēta sevi. Vizualizē un izveido personisko izaugsmes plānu. |
Diskusija |
Iemācās mutiski izteikt savu viedokli, to pamatot, uzklausīt citu domas. |
Eseja |
Iemācās rakstiski izteikt savu viedokli, pamatot to. |
Grupu darbs |
Mācās un attīsta saskarsmes prasmes un iemaņas. Sadala pienākumus, lomas. |
Individuālais darbs |
Mācās strādāt patstāvīgi, prezentēt paveikto. |
Grafiskais organizators |
Apgūst prasmi veidot diagrammas, shēmas, attēlus, kā arī tos analizēt. Iemācās strukturēt informāciju. |
Lomu spēle |
Iejūtas lomās, mācās empātiju |
Pāra darbs |
Veido prasmi sadarboties, uzklausīt otru, rast kompromisu. |
Pašvērtējums |
Apgūst prasmi izvērtēt savas stiprās un vājās puses |
Pētījums |
Iegūst praktiskas iemaņas pētnieciskajam darbam: prot formulēt problēmu, veidot risinājuma plānu, izvērtēt rezultātu, meklēt alternatīvu risinājumu. |
Prāta vētra |
Izprot, ka jebkuru neskaidru jēdzienu, problēmu var izskaidrot, ja izsaka visus viedokļus, tos sistematizē un analizē. |
Prezentācija |
Apgūst prasmes un iemaņas raksturot sevi un savu padarīto darbu. |
Projekts |
Iemācās formulēt idejas, iegūt informāciju un to apstrādāt, izvērtēt, secināt, noformēt un iegūtos rezultātus demonstrēt citiem. |
Radošais seminārs |
Iemācās atrast un novērtēt vājās puses, izdomāt vīziju to uzlabošanai, plānot tās sasniegšanu, pieņemt lēmumus, izdarīt kopsavilkumus – rezumēt. |
Situāciju spēle |
Apgūst iemaņas analizēt un novērtēt situācijas, veido saskarsmes prasmes. |
Mācību ekskursija |
Dod iespēju novērot un izprast teorijas un prakses saikni. |
Tikšanās ar speciālistiem |
Dod iespēju iegūt informāciju nepastarpināti. |
Strukturēta saruna |
Mācās izteikt savu viedokli, uzdot jautājumus un atbildēt uz tiem. |
Darbs ar informācijas avotiem |
Veido prasmi ātri atrast, atlasīt un izvērtēt informāciju. |
V Karjeras izglītības vērtēšana
- Skolēnu sasniegumi karjeras izglītībā tiek vērtēti bezatzīmju sistēmā, pēc nepieciešamības mutiski raksturojot skolēnu mācību darbu, darba stilu, attieksmi un izaugsmes dinamiku sekojošu zināšanu, prasmju, iemaņu apguvē pēc sekojošiem kritērijiem:
13.1. Pašizpētes jomā:
- Skolēns prot pielietot zināšanas par sevi, lai izprastu savas spējas, intereses, prasmes
- Skolēns demonstrē pozitīvas saskarsmes prasmes
- Skolēns atzīst, ka izaugsme un pārmaiņas ir karjeras neatņemama sastāvdaļa, prot saskatīt savas izaugsmes iespējas
- Skolēns prot noteikt faktorus, kas ietekmē viņa izturēšanos, rīcību, attieksmi pret mācībām
13.2. Karjeras izpētes jomā:
13.2.1. Skolēns spēj izskaidrot jēdzienu “karjera”
13.2.2. Skolēns saprot, kas ir darba tirgus
13.2.3. Skolēns izprot izglītības nozīmi karjeras veidošanā
13.2.4. Skolēns iepazinis izglītības un profesionālās apmācības iespējas dažādās mācību iestādēs
13.2.5. Skolēns spēj formulēt savas izglītības vajadzības pēc pamatizglītības iegūšanas
13.2.6. Skolēns spēj atrast atbilstošus informācijas avotus par karjeras iespējām, sameklēt, analizēt un izmantot informāciju
13.2.7. Skolēns izprot veselības nozīmi darba dzīvē
13.2.8. Skolēns izprot darba ņēmēja tiesības
13.3. Karjeras plānošanas un vadīšanas jomā:
13.3.1. Skolēns ir iepazinis lēmumu pieņemšanas metodes. Prot tās pielietot
13.3.2. Skolēns prot salīdzināt dažādas iespējas, atrast sev piemērotāko, kā kritērijus izmantojot gan personisko pieredzi, gan informāciju no dažādiem avotiem
13.3.3. Skolēns prot izvērtēt dažādu apstākļu ietekmi uz lēmumu pieņemšanu un īstenošanu
13.3.4. Skolēns prot reāli plānot savu darbību un vadīt to līdz mērķa sasniegšanai
13.3.5. Skolēns prot apkopot, uzturēt un izmantot savu personisko un citu noderīgu informāciju, stājoties izglītības iestādē, kā arī mutiski un rakstiski to prezentēt
- Skolēnu pašizpētes, karjeras izpētes, karjeras plānošanas un vadības darba materiāli tiek
uzkrāti skolēnu darba mapēs – portfolio.