Skolēni mācījās Escola Basica e Secundaria/Pe Da Calheta 9. klasē, iepazinās ar Madeiras vēsturi un tradīcijām, apmeklēja tradicionālo karnevālu, teātra izrādi Teatro Baltazar Dias, devās 11 km garā pārgājienā gar levadām. Levadas ir irigācijas kanāli, kas ir tipiski Madeiras salai.
Tie tika izmantoti, lai novirzītu ūdeni no salas rietumiem un ziemeļrietumiem uz daudz sausāko dienvidaustrumu daļu, kas ir vairāk piemērota dzīvošanai un zemkopībai.
Pateicoties Madeiras skolēnu vecākiem, mūsu jauniešiem bija iespēja apskatīt salas ievērojamākās vietas, nopeldēties Atlantijas okeānā, baudīt madeiriešu tradicionālos ēdienus un apmeklēt futbola spēli.
Kamēr mūsu skolēni līdzdarbojās Escola Basica e Secundaria 9. klases mācību stundās, skolotāja I.Putne vēroja angļu valodas stundas 5., 9. un 10. klasē, taču 6. klases stundu vadīja pati. M. Mūrniece iepazinās ar mācību procesu Primary School Polo da Faja 3. klases mūzikas, matemātikas, portugāļu valodas un sporta stundās, bet 9. klases mūzikas stundā izmantoja iespēju padarboties pašai un portugāļu skolēniem iemācīt latviešu tautasdziesmu “Maza, maza ābelīte”.
I.Putne un M.Mūrniece piedalījās seminārā “Diversidade linguistica e cultural” (Valodu un kultūras daudzveidība), kurā dalījās ar pieredzi mācību metodikās.
Neliels skolēnu skatījums par mobilitāti:
Es uzzināju/iemācījos… |
Es redzēju… |
Es darīju… |
Es piedzīvoju… |
Es sajutu/sajutos… |
|
Patrīcija |
*kas ir levadas, naturālais baseins; *vārdiņus vācu valodā; *informāciju par baznīcu, kur mana viesmāsa spēlē teātri |
*teātra izrādi; *zooloģisko dārzu ar daudziem dzīvniekiem; *kā ugunsdzēsēji pasniedz pirmās palīdzības apmācības bērniem; *okeānā ļoti lielus viļņus, kādus vēl nekad nebiju redzējusi; *ļoti skaistu saulrietu |
*es pavadīju visu dienu skolā,bet vakarā mani aizveda parādīt pāris pludmales; *zīmēju māju, kas ir pie skolas, un pēc skolas daži no mums gāja spēlēt volejbolu un atpūsties uz parku; *ēdu citronus un citus eksotiskos augļus; *spēlējām spēles un iemetām okeānā mazas koka plāksnītes ar mūsu vārdiem; *baznīcā skatījos bērnu lugu |
*pastaigu pa garu un tumšu tuneli; *peldēšanu okeānā, kur ir lieli viļņi; *pirmo reizi biju mākoņos |
*priecīga; *bija jocīga pašsajūta kalnos; *jautri un aizraujoši kopā ar draugiem; *bija ļoti dīvainas sajūtas, jo pietrūka māju, bet arī negribējās prom, bija mazliet skumji, ka jābrauc prom |
Alekss Daniels |
*kā zīmēt ainavu; *kā braukt ar mašīnu pa kalniem; *portugāļu kāršu spēli; *par portugāļu drošības sistēmu |
*Madeiras dabu (kalnus, ūdeņus,dabīgās peldvietas); *futbola spēli; *Madeiras otro augstāko virsotni |
*braucu ar funikulieri un katamarānu; *mācījos portugāļu stundās; *braucu ar džipu pa kalniem |
*Madeiras karnevālu; *skolas dzīvi; *pārgājienu pa kalniem |
*labi |
Marta |
*kā ir dzīvot svešā ģimenē; *vācu valodu; *dažādus mācību priekšmetus |
*Madeiras karnevālu; *skatu uz okeānu caur stikla grīdu; *es satiku Denīzes omi; *mākslas muzeju |
*piedalījos 3D muzeja aktivitātēs; *piedalījos mācību stundās |
*pirmo reizi okeānu un braucienu pa to un peldēšanos; *īstu futbola spēli; *pārgājienu pa kalniem 11 km garumā; *mācību stundas, kas ilgst 90 minūtes |
*uztraukums pirmo reizi svešā ģimenē, bet pēc tam jautri; *aizraujoši |
Rebeka |
*neiet ļoti tuvu pie okeāna, ja virsū nāk vilnis, jo tad var palikt slapjas kājas; *kā sasveicināties, atvadīties un pateikties portugāliski un komunicēt ar skolēniem un skolotājiem; *pārvarēt bailes; *pastāstīt par Latviju un būt par to lepnai; *ielīst okeāna ūdenī, un peldēt pretī viļņiem *izprast viņu skolas sistēmu |
*daudzus augus, ķirzakas, vaļus,kalnu kazas, kalnus, ūdenskritumus; *galvaspilsētu Funšalu; |
*spēlējām spēles pludmalē, klausijos mūziku, un nogaršoju Madeiras saldumus; *spēlēju klavieres publikai; *mācījos, dziedāju un dejoju |
*karstumu, sauli un nedaudz lietus; *bailes, jo bija uztraukums spēlēt klavieres publikā; *skaistus saulrietus; *nespēku, ejot pa kalniem, augšup un lejup |
*es sajutos ļoti jauki, forši, biju tiešām pārstegta un priecīga; *nogurusi, kad stundas beidzās 18:00; *kolosāli, jo bija sajūta, ka ir vasara |
Rihards |
*kā vajag savienot vadus, lai ieslēgtos lampiņa; *spēlēt galda tenisu augstākā līmeni; *dejas sporta stundā; *par pirmās palīdzības sniegšanu (ko darīt, ja cilvēks ir aizrijies); *kā cep madeiriešu tradicionālo gaļu; *Madeiras tautu deju |
*Ronaldo muzeju; *delfīnus un krabjus; *tradicionālās mājiņas; *skaisto dabu |
*mācījos skolā, gāju ārā ar citiem bērniem un spēlēju futbolu; *izbaudīju futbola spēli; *prezentēju Latviju portugāļu skolēniem; *mācījos vācu un portugāļu valodu; *spēlēju pludmales volejbolu; *fotografēju Madeiras dabu |
*teātra izrādi un futbola maču; *peldi okeānā un saulrietus; *stundu Mūzikas skolā; *ļoti lielus viļņus |
*zinātkārs, sajūsmā, nedaudz satraukts par piedzīvoto, pārsteigts un reizēm noguris |
Gustavs |
*kā notiek iekļūšana profesionālā futbola spēlē; *zīmēt lietas 2 punktu perspektīvā; *dažus vārdus vāciski; *Madeiras tradicionālo deju |
*augus, kas nav redzami Latvijā, okeānu un kalnus; *milzmīgus okeāna viļņus, skaistus ūdenskritumus un dabas baseinu; *banānu plantācijas; *mūzikas kabinetu, kur ir ļoti daudz mūzikas instrumentu |
*spēlēju biljardu, futbolu, volejbolu, kārtis; *skatījos teātri, mācījos un klausījos klavierspēli; *peldējos dabas baseinā, staigāju pa kalniem un tuneļiem |
*prieku redzot Ronaldo trofejas; *mācīšanos citas valsts skolā, karstumu; * dažādas portugāļu tradicionālo ēdienu garšas; *ļoti patīkamu atmosfēru futbola stadionā; *Atlantijas okeāna siltumu, vēju un karstumu kā vasarā |
*kā vasarā, jo laiks bija ļoti saulains un patīkams; *kā sapnī, jo redzēt vaļus savvaļā un visas futbola trofejas man likās nereāli; *laimīgs, jo es pirmo reizi redzēju profesionāla futbola spēli; *uztraucies, jo gāju uz skolu, par kuru es daudz nezināju; *patīkami, jo parkā un skolā ar draugiem varēja pasmieties un izpriecāties; *noguris, jo skolas diena bija ļoti gara |
Video šeit:
Marita Mūrniece
Ilze Putne
Projekts “Mācību mobilitātes skolu izglītības sektorā” (Nr. 2022-1-LV01-KA121-SCH-000057160) tiek finansēts ar Eiropas Komisijas atbalstu.